DZIEŃ 19-17.04.2020r.

                                                   

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

PIĄTEK

TEMAT ZAJĘĆ: Przygody z głoską „S”

CEL GŁÓWNY:

-usprawnianie funkcji narządów mowy – czynności oddychania, motoryki artykulatorów i fonacji

zapoznanie z prawidłową wymową głoski s

CELE SZCZEGÓŁOWE:

prawidłowo realizuje głoska „s” w izolacji i sylabach

usprawnianie małej motoryki

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Ćwiczenia artykulacyjne:

-liczenie czubkiem języka zębów w górnym i dolnym łuku zębowym,

– dotykanie na przemian górnego i dolnego wałka dziąsłowego przy otwartej buzi- język skacze jak piłeczka

-kląskanie szerokim językiem, usta są w uśmiechu,

-zatrzymanie/zassanie języka przy podniebieniu na parę sekund,

-dmuchanie przez słomkę ułożoną na środkowej linii języka, usta okalają słomkę. Można rozdmuchiwać skrawki papieru

wymawianie połączeń samogłoskowych e-o,e-o z wyraźną praca warg,

-zaokrąglanie i rozciąganie ust przy zwartych szczękach; przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczeniu wargi ściśle przylegają do łuków zębowych, zęby dolne i górne powinny być widoczne

2. Omówienie zady prawidłowej artykulacji głoski „s”:

-usta lekko rozchylone w szerokim uśmiechu,

-czubek języka umieszczony przy dolnych siekaczach,

-zęby zbliżone do siebie,

-następnie wymawiamy na długim wydechu głoskę „s”

W przypadku trudności można przełożyć nitkę (dentystyczną) przez dolne siekacze i ułożyć usta jak powyżej, czubek języka lekko dotyka nitki i syczymy. Jeżeli dalej występuje trudność to próbujemy rozpocząć od wypowiedzenia gł. „.t” → tssssss. Ułożenie ust i języka do głoski t pomaga w realizacji gł. „s”

2. Zabawa artykulacyjna „Syki”.

Przypominamy dziecku jak musi być ułożona buzia, aby powstała głoska. Próbujemy cicho, a potem coraz głośniej syczeć jak wąż. Do pomocy możemy wykorzystać zabawkowego węża lub szalik lub cokolwiek co dzięki wyobraźni dziecka stanie się na ten moment wężem. Wąż może syczeć w powietrzu lub na podłodze.

3. Ćwiczenia artykulacyjne: Sylaby.

Kolnym krokiem nauki jest wymowa głoski „s”w połączeniu z samogłoskami. Do tego ćwiczenia pomocna będzie karta pracy. Połącz w pary takie same sylaby, a potem powtórz je wyraźnie.

4. Zabawa ruchowa: „Taniec Połamaniec”.

 

5. Zagadki z głoską „s” w nagłosie:

– Nie las, nie park, chociaż się zieleni.
Jabłka, gruszki, śliwki znajdziesz tam w jesieni.

– Kierownicę ma i cztery koła, gdy jest głodny, to woła,
Że benzynę wypić musi, bo inaczej się nie ruszy.

– Nie jest ptakiem, a ma skrzydła.
Możesz się nim w podróż wybrać.

– Choć nie mają kół, same pędzą w dół,
Ale musisz mieć sznurek, by je wciągnąć na górę.

6. Wąż. Praca plastyczna.

Do wykonania tej zabawki potrzebujemy rajstopy. Odcinamy jedną stronę, wypychamy ją np. skrawkami materiału, pozostałościami po rajstopach. Zawiązujemy sznurkiem koniec. W miejscu palców tworzymy twarz węża: język, oczy. Bawiąc się syczymy. Miłej zabawy!

 

 

   ZADANIA DLA STARSZAKÓW

1.Słuchanie piosenki ,,Na podwórku”

Powtórz pierwszą zwrotkę,naucz się drugiej i trzeciej .                                                                                        

2.Posłuchaj opowiadania pt.,,Kaczęta,prosięta, konięta”.

  • Powiedz; 
  • Kogo odwiedzili Olek i Ada ?,
  • Jakie zwierzęta zobaczyli Olek i Ada? 
  • Z kim zaprzyjaźnił się Olek?
  • Ile Ada pogłaskała kurcząt,gąsiąt,prosiąt?.                                                                                                                                     

3.Zabawa ruchowa po kole 

Maszeruj po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki: Na podwórku jest wesoło,wiele zwierząt chodzi w koło.Ko,ko,ko i kwa,kwa,kwa niech zabawa dalej trwa.  

4.Zadania w kartach pracy :

Wykona str,8 i 9;

  • Pokoloruj jednakowo puzzle zwierząt dorosłych z ich dziećmi,
  • Przeczytaj nazwy zwierząt i naklej ich zdjęcia,
  • Połącz zwierzęta z ich śladami.
     4.NoweprzygodyFIOLETOWA 

5.Zabawa plastyczno- techniczna,,Makieta wiejskiego podwórka”

Potrzebne materiały;papier tektura,zielona farba,pędzel,małe papierowe pudełka,gazeta ze zdjęciami zwierząt wiejskich,plastelina,kolorowy papier,kredki;

Sposób wykonania;

  • Pomaluj tekturę na zielony kolor,
  • Wytnij z gazety zwierzęta gospodarstwa wiejskiego i przyklej do makiety plasteliną,możesz zrobić sam zwierzęta z papieru,
  • Oklej papierowe pudełka kolorowym papierem ,wytnij w nich okna, drzwi- to będą budynki gospodarcze np.kurnik,chlewik,
  • Z kolorowego papieru wytnij staw ,kwiaty i ozdób makietę, 
  • Zrób zdjęcia makiety i wyślij na stronę przedszkola.